Rajd górski 2010

W dniach 8 – 10 października 2010 r. Płocka „Solidarność” oświatowa po raz ósmy wyruszyła na rajd górski. Tym razem trasa przebiegała przez północną część Wyżyny Krakowsko – Częstochowskiej, której największą atrakcją są położone na skalistych wzniesieniach liczne ruiny średniowiecznych zamków zwanych „orlimi gniazdami”. Pierwszym punktem naszej wyprawy był Kraków, gdzie w krypcie wawelskiej oddaliśmy hołd parze prezydenckiej Lechowi i Marii Kaczyńskim – tragicznie zmarłym pod Smoleńskiem. Następnego dnia przy pięknej, słonecznej pogodzie naszą wędrówkę rozpoczęliśmy od wejścia na Okiennik Wielki, który jest jednym z najciekawszych obiektów wspinaczkowych na Jurze Krakowsko – Częstochowskiej. Wędrując dalej, trafiliśmy do Ogrodzieńca, najbardziej imponującego „Orlego Gniazda” spośród wszystkich zamków Jury Krakowsko – Częstochowskiej. Usytuowany jest on na Górze Janowskiego – najwyższym wzniesieniu Jury ( 504 m n.p.m.) – zbudowany z twardego wapienia i dolomitów. Przetrwał wieki, będąc długo niezdobytą twierdzą piastowskich orłów, a później kolejnych potężnych i znamienitych magnackich rodów. Malowniczy krajobraz Jury mogliśmy podziwiać podczas dwugodzinnego spaceru od Zamku Mirów do Zamku Bobolice. W zamku tym nagrywano filmową adaptację „Zemsty” Aleksandra Fredry.

Swoim kolorowym pięknem urzekła nas Jaskinia Głęboka odkryta w 1942 r. przy okazji eksploatacji kalcytu. Jaskinia ma 17 metrów głębokości i jest najpopularniejszą z blisko tysiąca ośmiuset jaskiń i grot na Jurze Krakowsko-Częstochowskiej. Naszą sobotnią wędrówkę zakończyliśmy zdobyciem Góry Zborów zwanej także Górą Berkową (462 m n.p.m.), która szczyci się najpiękniejszym widokiem na Jurze. Wchodzi się na nią wśród labiryntu przypominającego skamieniałe miasto, mijaliśmy skały o kształtach ludzi i zwierząt – czarownicę, wielbłąda – a także wysokie baszty. Ze szczytu roztaczał się widok na Skały Kroczyckie z pasmem Kołoczek, gdzie górują skałki o nazwach Baba, Dziewica, Głowa Cukru itp. W drodze powrotnej zwiedziliśmy ruiny zamku w Olsztynie k/Częstochowy, który jest zaliczany do zamków Jaskiniowych. Ze względu na swoje piękne położenie cieszy się uznaniem filmowców. Nakręcono tam takie filmy jak : „Hrabina Cosel”, „Rękopis znaleziony w Saragossie”, „Polonia Restituta” czy „Demony Wojny”. Wszyscy wróciliśmy urzeczeni pięknem Wyżyny Krakowsko – Częstochowskiej z nadzieją na powrót w tamte okolice, ponieważ zostało jeszcze wiele zamków do „zdobycia”.